Κεντρική Σελίδα                                Μαθήματα

        1998 - 2003

  1. ΤΕΧΝΙΚΗ ΣΥΝΘΕΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

  2. Εργαστήριο πληροφόρησης (Κ.Ε.Σ.Υ.Π.)

  3. ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΛΕΞΙΚΩΝ

 

        2004 - 2005
  1. Μάθημα στη Βιβλιοθήκη Έκφραση – Έκθεση Β’ Λυκείου  Κεφάλαιο: ΕΙΔΗΣΗ

  2. Έκφραση – Έκθεση B’ Λυκείου : Η είδηση

  3. Μαθήματα Ιστορίας Γ’ Γυμνασίου

  4. Μάθημα Σ.Ε.Π. Γ’ Γυμνασίου

 

 

 

1998 - 2004

 

   

1.  ΤΕΧΝΙΚΗ ΣΥΝΘΕΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

ΤΕΧΝΙΚΗ ΣΥΝΘΕΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

 

1. Αναζήτηση υλικού: βιβλία, cd, εφημερίδες, περιοδικά, Διαδίκτυο.

Αναζητούμε το υλικό με τη βοήθεια του υπεύθυνου της Βιβλιοθήκης ή μόνοι μας ακολουθώντας τις ταμπέλες των διαδρόμων της Βιβλιοθήκης.

              * Ξεκινάμε από τα γενικά πληροφοριακά βιβλία: εγκυκλοπαίδειες, λεξικά.

              * Αναζητούμε την ειδική κατηγορία που μας ενδιαφέρει. 

             π.χ. Εργασία στη μουσική- ταμπελίτσα διαδρόμου: τέχνες – ταμπελίτσα στο ράφι: μουσική

              *Αναζητούμε πρώτα τα πληροφοριακά βιβλία γενικού χαρακτήρα για την ειδική κατηγορία που μας ενδιαφέρει: λεξικά, ιστορίες.

             π.χ. Εργασία για τη μουσική: Λεξικό μουσικής της Οξφόρδης, Ιστορίες της Μουσικής κλπ.  

                          /Eργασία για τη λογοτεχνία: λεξικό λογοτεχνικών όρων/ Eργασία για τη Φυσική: λεξικό

                           όρων της Φυσικής.

              *Αφού εντοπίσουμε το βιβλίο που μας ενδιαφέρει, ανατρέχουμε στα περιεχόμενα ή στο ευρετήριο, αν υπάρχει, στο τέλος του βιβλίου.

            π.χ. σε ένα βιβλίο για τη Ιστορία της μουσικής, αναζητούμε το λήμμα: Ρομαντική ή

                  Ηλεκτρονική μουσική πρώτα στα περιεχόμενα και κατόπιν στο αντίστοιχο γράμμα, στο

                 ευρετήριο

 

2. Aντληση υλικού:

              *Σημειώσεις επί τόπου, δηλ. στο αναγνωστήριο της Βιβλιοθήκης.

              *Δανεισμός και σημειώσεις στο σπίτι. Kατά τις περιόδους υψηλής ζήτησης, όταν π.χ. μια τάξη ή ένα τμήμα έχει εργασία πάνω σε ένα αντικείμενο, τα σχετικά βιβλία δεν δανείζονται ή δανείζονται για λίγες μόνο μέρες.

              *Φωτοτυπίες: καλό είναι να μην ταλαιπωρούμε τα βιβλία, όταν μπορούμε να κρατήσουμε σημειώσεις

  *Δεν ξεχνούμε να καταγράψουμε τα στοιχεία της πηγής από την οποία αντλούμε τα στοιχεία   (συγγραφέας, τίτλος, εκδοτικός οίκος, τόπος, χρονολογία) για να τα παραθέσουμε στη βιβλιογραφία).

 

3. Καθορισμός των αξόνων της εργασίας:Ποικίλλουν ανάλογα με το θέμα (Σχεδιάγραμμα 1)

π.χ. Εργασία για τον Γιώργο Σεφέρη. Άξονες: Εποχή, Βίος, Έργα, Κριτική για το έργο κλπ.

 

4. Κατάταξη του υλικού ανάλογα με τους άξονες (Σχεδιάγραμμα 2).

Συγκρίνουμε τις πηγές μας μεταξύ τους και τις αξιολογούμε ως προς την πληρότητα και τη σαφήνεια. Εντοπίζουμε τα κοινά και μη κοινά τους στοιχεία. Ξεκινάμε από τα κοινά και συμπληρώνουμε τα μη κοινά. (η απλούστερη μορφή σύνθεσης).

           π.χ. Eργασία για τον Σοπέν. Στοιχεία από: το Λεξικό της Οξφόρδης, το Λεξικό των

           συνθετών και μία βιογραφία του. Η βάση μας είναι η συνοπτικότερη αναφορά, δηλ. εδώ το Λεξικό.

 

5. Συγγραφή της εργασίας:

Είναι το πιο απαιτητικό και το πιο δύσκολο τμήμα της εργασίας, επειδή προϋποθέτει αφαιρετική και συνθετική ικανότητα: συνθέτω ξένα στοιχεία σε ένα κείμενο, μαζί με τις δικές μου παρατηρήσεις, ώστε να αποτελεί ένα ενιαίο κείμενο, που θα έχει, κατά το δυνατόν, την προσωπική μου σφραγίδα. Εννοείται ότι μια μαθητική εργασία που βασίζεται σε πηγές δεν είναι συνήθως ιδιαίτερα πρωτότυπη!. Η πρωτοτυπία αποτελεί ζητούμενο μιας ακαδημαϊκής επιστημονικής εργασίας.

 

Τα μέρη:

·        Περιεχόμενα της εργασίας (κεφάλαια)

·        Πρόλογος: Σύντομη παρουσίαση του σκοπού της εργασίας και της μεθόδου, δηλ. του τρόπου εργασίας

                        που ακολουθήσαμε.

·        Κύριο μέρος: Διάρθρωση σε κεφάλαια (ανάλογα με άξονες: π.χ. Κεφάλαιο 1. Βίος Κεφάλαιο 2. Έργο κλπ.)

·        Υποσημειώσεις: Συνήθως στο κάτω μέρος της σελίδας. Αναφορά της πηγής από την οποία αντλούμε ένα

                        παράθεμα.

·        Επίλογος: Συμπεράσματα της εργασίας

·        Βιβλιογραφία: Παράθεση των βιβλίων που χρησιμοποιήσαμε για τη συγγραφή της  

 

Πίσω στις

Δραστηριότητες

Πάνω

   
   

2.    Εργαστήριο πληροφόρησης (Κ.Ε.Σ.Υ.Π.)

Εργαστήριο πληροφόρησης (Κ.Ε.Σ.Υ.Π.)

 

 Η Βιβλιοθήκη του Σχολείου σε συνεργασία με το Κ.Ε.Σ.Υ.Π. και τη σύμβουλο πληροφόρησης  κ. Β. Λαμπρίδου, οργάνωσε ένα εργαστήρι πληροφόρησης και αυτοπληροφόρησης για τη Γ’ Λυκείου, σχετικά με τις σχολές που περιλαμβάνονται στο έντυπο του μηχανογραφικού και τις επαγγελματικές τους προοπτικές.

Οι μαθητές φιλοξενήθηκαν στη βιβλιοθήκη κατά τμήμα και εργάσθηκαν ως εξής:

Αφού παρακολουθήσαν τις εισηγήσεις των οργανωτριών του εργαστηρίου (Β. Λαμπρίδου και Β.- Ε. Μελικίδου), χωρίστηκαν σε ομάδες και μοιράστηκαν μεταξύ τους το υλικό: βιβλία, οδηγούς σπουδών και φακέλους με έντυπο υλικό που επιμελήθηκε η Κ. Β. Λαμπρίδου:

bullet

Επαγγελματικές Μονογραφίες

bullet

Η εισαγωγή στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση (Οδηγίες προς Υποψηφίους)

bullet

Σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

bullet

Σχολές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης

bullet

Βάσεις Εισαγωγής 2000 - 2002

bullet

Προκηρύξεις: Στρατιωτικών Σχολών και Αστυνομικής Ακαδημίας

bullet

Εισαγωγή Αθλητών

bullet

Σχολές με ειδικό σύστημα εισαγωγής

bullet

Κατάταξη γνωστικών αντικειμένων

bullet

Σπουδές στο εξωτερικό

bullet

Μεταπτυχιακά

bullet

Χρήσιμες ιστοσελίδες

 Στη συνέχεια κάθε ομάδα παρουσίασε το υλικό το οποίο επεξεργάστηκε.

Το έντυπο υλικό που χρησιμοποιήθηκε για το εργαστήριο παρέμεινε στη βιβλιοθήκη και είναι στη διάθεση των υποψηφίων καθώς επίσης και τα τηλέφωνα της βιβλιοθήκης και του Κ.Ε.Σ.Υ.Π. για πληροφορίες έως την περίοδο της συμπλήρωσης του μηχανογραφικού.

Πίσω στις

Δραστηριότητες

 

Πάνω

 

 

φωτογραφίες από το εργαστήριο Πληροφόρησης

 

   

3.    ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΛΕΞΙΚΩΝ

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΛΕΞΙΚΩΝ

Δεκέμβριος 2003

 

Τον Δεκέμβριο του 2003 οργανώθηκε στη βιβλιοθήκη παρουσίαση λεξικών για την Α’ Λυκείου, στο πλαίσιο του μαθήματος της Έκφρασης – Έκθεσης και συσχετίστηκε με το κεφάλαιο που αναφέρεται στη γλώσσα.

Η παρουσίαση οργανώθηκε ως εξής:

bullet

·     Τα σημαντικότερα λεξικά παρουσιάστηκαν σε μια 

bullet

·      Διανεμήθηκαν φύλλα εργασίας και ενημερωτικά φυλλάδια (παρατίθενται στη συνέχεια) σε όλα τα τμήματα της Α’ Λυκείου.

bullet

·      Οι μαθητές προσέρχονταν και επέλεγαν ένα λεξικό από την Έκθεση που λειτουργούσε στη Βιβλιοθήκη και αναλάμβαναν τη γραπτή παρουσίασή του συμπληρώνοντας το φύλλο εργασίας.

bullet

·      Οι ομάδες των μαθητών παρουσίασαν τα λεξικά που είχαν επιλέξει σε προγραμματισμένο μάθημα – σεμινάριο στη Βιβλιοθήκη.  

 

 

 Είδη

bullet

ΓΛΩΣΣΙΚΑ
bullet

Ερμηνευτικά

bullet

Ορθογραφικά

bullet

Ετυμολογικά

bullet

Συνωνύμων

 

bullet

ΔΙΑΦΟΡΑ
bullet

Προσώπων / βιογραφικά (αρχαίων συγγραφέων, συνθετών, σκηνοθετών...)

bullet

Όρων (λογοτεχνικών, εμπορικών, ηλεκτρονικών, ψυχολογικών...)

bullet

Εννοιών (κοινωνιολογικών, φιλοσοφικών...)

bullet

Θεματικά: (Φιλοσοφίας, μουσικής, φυσικής, μυθολογικά...)

bullet

Τύποι
bullet

Συνοπτικά /Αναλυτικά

bullet

Επιστημονικά /εμπορικά

bullet

Εικονογραφημένα

bullet

Αντίστροφα...!

bullet

Δομή λεξικού
bullet

Λήμμα: Η λέξη ή το άρθρο που βρίσκεται ταξινομημένο σε δημοσίευμα ή σε αρχείο (λεξικογραφία) ο τύπος λέξης με τον οποίο αυτή εξετάζεται

bullet

Άρθρο: Σύντομο αυτοτελές κείμενο που αποτελεί οργανικό τμήμα ενός λεξικού και παρέχει τους ενδεχόμενους τύπους, την ετυμολογία και τη σημασία ή τις σημασίες μιας λέξης.

 

ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΑ – ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΚΑ ΛΕΞΙΚΑ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ

(ΣΤΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ)

bullet

Ν. Π. Ανδριώτης, Ετυμολογικό Λεξικό της νεοελληνικής, Α.Π.Θ. Θεσσαλονίκη 19953.

bullet

Θ. Βοσταντζόγλου, Αντιλεξικόν ή ονομαστικόν της νεοελληνικής γλώσσης, Αθήναι, Δομή 1962.

bullet

Θ. Βοσταντζόγλου, Εικονόγραπτον ονομαστικόν της νεοελληνικής γλώσσης, Αθήνα 1975.

bullet

P. Chantraine, Dictionnaire etymologique de la langue grecque: histoire des mots,Paris 1962.

bullet

Π. Δορμπαράκης, Ετυμολογικό ερμηνευτικό λεξικό της Νέας Ελληνικής, Αθήνα, Σπουδή 1993.

bullet

Εμμ. Κριαράς, Νεοελληνικό Λεξικό της σύγχρονης δημοτικής γραπτής και προφορικής γλώσσας, Αθήνα, Εκδοτική Αθηνών, 1995.

bullet

Χ. Σακελλαρίου, Λεξικό συνωνύμων, αντιθέτων, παραγώγων, συνθέτων και επιθέτων της δημοτικής, Αθήνα, Σιδέρης 1996.

bullet

 Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη, Θεσσαλονίκη 1998.

bullet

Γ. Μπαμπινιώτης, Λεξικό της Νεοελληνικής Γλώσσας: με σχόλια για τη σωστή χρήση των λέξεων, Αθήνα, Κέντρο Λεξικολογίας, 1998.

bullet

Λεξικό της ελληνικής γλώσσας / έκδοση της εγκυκλοπαίδειας Υδρία – Cambridge – Ήλιος, έκδοση Ηλίας Παπαγεωργόπουλος, Αθήνα, Τέσσερα Έψιλον, 1991 – 2.

 

                                                                                        Η υπεύθυνη της βιβλιοθήκης

                                                                                                    Β. Ε. Μελικίδου

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

ΘΕΜΑ:      ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΛΕΞΙΚΩΝ

 

  1. Τίτλος Λεξικού:

  2. Συγγραφέας / Συγγραφική ομάδα (Ερευνητικό Ίδρυμα):

  3. Τόπος - χρονολογία έκδοσης:

  4. Εκδοτικός οίκος:

  5. Ο Πρόλογος αναφέρεται:

bullet

      Στο περιεχόμενο του λεξικού;

bullet

Β.   Στους στόχους του λεξικού;

bullet

Σ   τη μέθοδο με την οποία συντάχθηκε;

bullet

Στο κοινό στο οποίο απευθύνεται;

bullet

Άλλο

6.    Κατηγορία/Είδος Λεξικού: (Βλ. Φυλλάδιο)

Α.     Γλωσσικό:

                                                i.      Ερμηνευτικό      

                                               ii.      Ετυμολογικό

                                              iii.      Ορθογραφικό

                                              iv.      Συνωνύμων

              Β. Διάφορα

                                 Α. Όρων

                                             Β. Εννοιών

                                             Γ. Θεματικά

                                            Δ. Προσώπων

    7.    Δομή του άρθρου: (π.χ. λήμμα – τύποι – ετυμολογία σημασία/ σημασίες/παραδείγματα) ΠΡΟΣΟΧΗ! Κάθε λεξικό έχει τις ιδιομορφίες του!

    8.    Ευρετήριο:

a.     ΝΑΙ                             0ΧΙ

b.     Προσώπων

c.     Λέξεων

 9. Άλλα συνοδευτικά κείμενα (στην αρχή ή στο τέλος του Λεξικού):

 Η παρουσίαση των Λεξικών έκλεισε με ένα μονόπρακτο, βασισμένο στο βιβλίο του Ρ. Κενώ, Ασκήσεις ύφους (Διασκευή – σκηνοθεσία: Β. – Ε. Μελικίδου- Συμμετοχή μαθητών της Α’ Λυκείου. (βλ. Δραστηριότητες – Θέατρο).

 

Πίσω στις

Δραστηριότητες

 

Πάνω

   

2004 - 2005

   

1.  Μάθημα στη Βιβλιοθήκη   Έκφραση – Έκθεση Β’ Λυκείου

Κεφάλαιο: ΕΙΔΗΣΗ
   

Ιανουάριος 2005

Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες και στη συνέχεια κάθε ομάδα ανέλαβε να παρουσιάσει την κύρια είδηση

της Κυριακής 16.1.2005 σε ένα από τα μέσα ενημέρωσης:

bullet

·        Εφημερίδες :  Ο συντονιστής εξασφάλισε στην ομάδα του Κυριακάτικες εφημερίδες.

bullet

·        Τηλεόραση:    Οι συντονιστές ανέλαβαν να βιντεοσκοπήσουν τα κεντρικά δελτία ειδήσεων της ΝΕΤ και του STAR.

bullet

·        Ραδιόφωνο:    Οι συντονιστές ηχογράφησαν  δελτία ειδήσεων του Δεύτερου προγράμματος και του FM100.

bullet

·        Διαδίκτυο:    Αναζήτηση σε εφημερίδες on line και στις βασικές μηχανές αναζήτησης.

bullet

·        Βιβλία:    Ο συντονιστής επιλέγει 5 βιβλία, σχετικά με τα Μ.Μ.Ε., από τη συλλογή της βιβλιοθήκης, τα οποία θα παρουσιάσουν τα μέλη της ομάδας, ενώ ταυτόχρονα θα συντάξουν βιβλιογραφία σχετικά με τα Μ.Μ.Ε.,  για όλη την τάξη.

Πίσω στις

Δραστηριότητες

 

Πάνω

 

2.  Μάθημα στη Βιβλιοθήκη   Έκφραση – Έκθεση Β’ Λυκείου

Κεφάλαιο: ΕΙΔΗΣΗ

Έκφραση – Έκθεση

B’ Λυκείου

"Η είδηση"

 

Υπεύθυνη βιβλιοθήκης- συντονισμού:

Β. Μελικίδου

 

Υπεύθυνη καθηγήτρια:

Π. Τρέβλα

 

 

.....Τηλεόραση

Βιντεοσκόπηση δελτίου ειδήσεων

...Ραδιόφωνο

Ηχογράφηση δελτίου ειδήσεων

...Διαδίκτυο

...Εφημερίδες

Βιβλία

 

(Η στήλη συμπληρώνεται από την ομάδα)

bullet

ΝΕΤ

bullet

STAR

 

Α. Σύγκριση των δύο δελτίων ως προς τον παρουσίαση –ανάλυση της είδησης και  το ύφος (άξονας σύγκρισης: μια είδηση)

 

Β. Παρουσίαση αξιολόγηση του κάθε δελτίου ξεχωριστά, στο σύνολό του : θεματική - ύφος

 

Eφημερίδες on line

bullet

·      NΕΑ

bullet

ΒΗΜΑ

bullet

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

Μηχανές αναζήτησης

·     google.com

Αναζήτηση με θέμα μία είδηση:  in.gr

 Αναζήτηση με θέμα μία είδηση:

Α 1.  Συνοπτική παρουσίαση των  on-line εφημερίδων

Α2.  Αναζήτηση της είδησης στις on-line εφημερίδες

Β. Αναζήτηση της είδησης μέσω των μηχανών αναζήτησης: Συνοπτική παρουσίαση μίας σελίδας αποτελεσμάτων

bullet

 Ελευθεροτυπία

bullet

Βήμα

bullet

Καθημερινή

bullet

Αδέσμευτος

bullet

Έθνος

bullet

Ριζοσπάστης

bullet

Esresso

bullet

Ποντίκι

 

Σύντομη παρουσίαση βιβλίου

(1 βιβλίο – 1 μαθητής):

Η παρουσίαση βασίζεται κυρίως στα περιεχόμενα του βιβλίου και στην περίληψή του (αν υπάρχει).

 

Συντονιστές:

Ειρήνη Μπόγια

Μιχάλης Δασκαλάκης - Γιόντης

Συντονίστρια:

 

Σοφία Ξυλά

Συντονίστρια:

Δώρα Ιορδανίδου

Συντονιστής:

Αλέξης Γιουμουξούζης

Συντονίστρια:

Δέσποινα

Μαχαιρίδου

Πίσω στις

Δραστηριότητες

 

Πάνω

   
   

3.   Μαθήματα Ιστορίας Γ’ Γυμνασίου

   

Ιανουάριος – Φεβρουάριος 2005

Η φιλόλογος κ. Ε. Μίντση δίδαξε κεφάλαια από την Ιστορία της Γ΄ Γυμνασίου, με ταυτόχρονη προβολή εκπαιδευτικού υλικού για την Ελληνική Επανάσταση και την Ιστορία της Τέχνης.

Πίσω στις

Δραστηριότητες

 

Πάνω

 

   

 

   

4.  Μάθημα Σ.Ε.Π. Γ’ Γυμνασίου

   

Φεβρουάριος 2005

Οι υπεύθυνοι του Σ.Ε.Π., στο πλαίσιο της συνεργασίας της Βιβλιοθήκης, του σχολείου και της ειδικής συμβούλου του Κ.Ε.Σ.Υ.Π. κ. Β. Λαμπρίδου, ανέθεσαν, σε ένα πρώτο στάδιο, στους μαθητές να βιντεοσκοπήσουν την εκπομπή της ΕΤ3 “ΖΚ” για τον επαγγελματικό προσανατολισμό. Η προβολή των εκπομπών και η σχετική συζήτηση έγιναν στον χώρο της Βιβλιοθήκης.

    

Πίσω στις

Δραστηριότητες

 

Πάνω